25.2.12

Tammerfors

Vi firar veckoslut i Tammerfors. Jag är född i Tammerfors. Den här staden har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Vi bori ett spa-hotell som byggts på det område i Tammerfors där jag bodde som liten. Det är nostalgi på alla sätt.

Igår var vi i Finlaysons gamla fabriksbyggnad för att äta goda amerikanska hamburgare. Vi besökte muminmuseet som var så härligt. Jag älskade det stora muminhuset som finns i en av mina absoluta muminfavoriter, Skurken i muminhuset.

Vi promenerade förbi en Aino&Reino butik. Vips hade vi två par med oss. Ett par åt mig och ett par åt Noa. Dem vill han ha i förskolan. Jag ska ha mina på jobbet. Noa ville ha helt klassiska bruna. Mina är lite mer speciella. En lite skruttig bild ska jag försöka få med.

Kvällen spenderade vi i bassängen. Lyckad dag. Alla njöt. Idag blir det Särkänniemi, det som nu är öppet.

Lyckades inte lägga in bilden nu. Försöker senare...

2 kommentarer:

Catta sa...

Låter härligt! Och tur att muminmuseet var öppet, blev lite orolig när det sades på jobbet att den eventuellt renoveras nu. Och så blev vi båda så glada över att ni varit och ätit burgare på vårt favoritställe!

Mikaela "Micko" Lax sa...

Burgarstället var fint. Tack för tipset. Muminmuseet var bra och öppet. Faktiskt sku man ha kunnat stanna längre o titta på de fina mumintyperna.