22.2.12

Grapefrukt på morgonen

Jag börjar dagen med att äta en grape. Det går i perioder men just nu är jag inne i en grapeperiod. Jag har en ganska klar uppfattning om vilken grapefrukt som är godast.

I alepa (det är min närbutik, så därför berättar jag om den) i munksnäs säljer de den bästa sortens grape. Jag tror att sorten heter Ruby Red. Om jag inte missminner mig. Den här grapefruktens kött är kanske aningen ljusare rött än en blodgrape à la Jaffa.

Jag skalar alltid grapen helt och hållet, tar ut köttet ur skinnet, liksom. Den här sortens grape funkar bra för det här. Köttet lossnar lätt.

Och ah, den där smaken. Om någon tycker att grape brukar vara lite besk till smaken, så kan jag bara rekommendera just den här sorten.

Mums mums.

Idag hade jag inte Ruby-grape, utan en vanlig blodgrape. Kände smakskillnaden. Den var lite besk och jag slet som ett djur för att få loss köttet. Men som en stor grapefantast vara det ändå en njutning att bit efter bit tugga i mig den.


Mitt följande inlägg kunde heta Avocado på dagen... Har ett passionerat förhållande också till den lilla godingen.

3 kommentarer:

Sonja sa...

Av din beskrivning börjar det vattnas i munnen och jag vet vad som följer med mig nästa gång jag är i Munksnäs. fast jag är ingen grapefantast, har typ aldrig ätit en hel. Men jag kanske blir.

Mikaela "Micko" Lax sa...

Märkte till min stora förvåning att grapsorten inte alls hette Ruby red. Jag vet inte var jag hittat på det. Men i alla fall, Sonja, om du går till alepa i munksnäs så är det de lite mer orangefärgade jag snackade om, inte de knallgula :).
Och mitt minne är så knaggligt att jag inte kommer ihåg vad sorten heter.
Men lycka till. Grape är nog gott, fast kanske inte om man inte är van.

Yvonne sa...

Inspirerad av detta köpte jag två Ruby Red Grape frukter. (Hittade alltså en sort som hette så)
När jag kom hem med dem så slog det mig att jag inte ens vet om jag får äta frukterna som morgonmål pga medicinen.
För mig hör grapen till morgonen, men nu måste jag ge mig och äta dem som mellanmål. Inte så illa det heller.