9.2.12

Att prissätta en halsduk

Jag stickade en halsduk som beställningsarbete åt min goda vän. Det tog en evighet att få den färdig, fast det var roligt. Så bestämde vi oss för att det skulle bli en tub, inte en halsduk.
Jag sydde ihop den och jag blev egentligen inte helt nöjd med resultatet. Min vän som är på alla sätt en mycket väluppfostrad och trevlig människa tackade och sade att den var fin. Också där jag sytt den och egentligen inte var så nöjd.
Så fick hon den äntligen. Den blev färdig lite före julen, tror jag.

Igår såg jag henne och hon sade att hon faktiskt gärna skulle betala för den, men eftersom jag inte prissatt tuben, så vet hon inte vad hon ska betala.

Jag funderade och funderade. Det var orsaken att jag inte angett något pris. Så igår försökte jag räkna ihop vad garnet kostat.
Men jag hade ju bara roligt när jag stickade. Det var trevligt tidsfördriv.
Äsch, synnerligen svårt. Jag vill inte underskatta handarbete och hantverkare. Vill alltså inte påstå att det ärenbart är en rolig hobby eller ett litet tidsfördriv. Inte för alla. De som gör det för att förtjäna sitt levebröd ska inte sticka för billigt.

Inga kommentarer: