27.2.12

Tammerfors igen...

Vårt sportlov tog slut, men det blev ett helt bra slut på det hela. Vi gillar Tammerfors. Fast vi kanske inte såg hela stan ännu. Eller som jag tidigare nämnde, jag har ju faktiskt sett stan ordentligt, men de små liven var där första gången så att de fattar att de är i en annan stad.

Det hela blev egentligen mest simma i de varma bassängerna. Men när vi inte simmade hann vi upp i Näsinneula, kolla på fiskarna i akvariet, en film i planetariet och så hälsade vi på några marsvin som var i en liten bur utanför akvariet och ett par alpackor som stod ute bakom en karusell och lurade.

Noa ville inte upp i tornet. Han stressade så för att det är så högt. Men när vi väl kom upp dit, ville han ju inte alls ner. Det var trist att det var en så otroligt dimmig dag på lördagen så vi såg inte så mycket. Kanske det var det som gjorde att det inte kändes så högt och farligt.

Höjdpunkten för Ian var i alla fall nycklpigskarusellen som fanns vid ingången till Näsinneula.

Det jag hade sett fram emot var ju att promenera i gnistrande solsken till en liten fyr ute på Näsijärvi. Vi brukade när jag var liten vandra dit. Vi hade med oss saft och kex, eller en apelsin eller något. Men det var inte gnistrande solsken, så vi kom inte ut till Siilinkari. Men till all lycka kunde jag fotografera Siilinkari från vår balkong på hotellet. Vi var i tionde våningen, så utsikten var fin, när det inte var dimmigt.

Och nu äntligen då jag kommit hem kan jag publicera också bilden på mina fina Aino-tossor. Noas Reinor har redan åkt till skolan.


Den lilla plutten på mitten är Siilinkari

Näsinneula fick namnet Neulansilmä. Det var svårt att komma ihåg. Neulansilmä var ju ett helt fint namn, tycker jag.


Det var en söt liten karusell

Och de kära nya tofflorna

Inga kommentarer: