21.3.12

Namnproblem

Inspirerad av ett mail idag undrar jag om jag (+ ett par andra jag känner) är den enda i världen som tycker det är jobbigt när folk leker med ens namn?
Förstår ni månne vad jag menar?

Såhär till exempel:
1. Mitt efternamn: Folk sportar med att påpeka om det när de äter lax. De tror liksom de är roliga och framför allt verkar de tro att de är de första som hittat på det skämtet. Då vill jag ju bara utbrista: WOW det där har jag ALDRIG hört förr. Vad påhittig du är.
Det tycker jag är jobbigt, men jag kan leva med det. Jag är van.

2. Man förvränger någons namn. Någon heter till exempel Jutta och så sportar folk med att kalla henne för Juttaprutta. Eller Juttaputta. Det tycker jag är att mobba. Besvärligt och idiotiskt.

3. Någon heter Ulrika och vill heta Ulrika. Då hittar nån på att det är jobbigt och långt o krångligt och börjar kalla Ulrika för Ulle. Och så är hon plötsligt Ulle mot sin o sin familjs vilja. Är inte det också lite otrevligt?

Jag är kanske överkänslig, men jag tycker inte att man får skoja med folks namn. Det är en personlig sak. Och folk kan bli upprörda.

Sen tycker jag också det är jobbigt med lärare till exempel, som har elever med svåra efternamn. Det jag tycker är jobbigt är inte det att de en gång säger fel. Då rättar man dem. Men att de sedan alltid säger fel. Att de inte bemödar sig att lära sig hur namnet uttalas.
Eller att människor har smeknamn som man gärna får använda. Att man sedan kallar dem fel. Kan man inte då hellre, ifall man inte orkar lära sig, använda människans riktiga namn. Jag har upplevt många varianter av mitt smeknamn.

Ok, jag är känslig. Jag vet. O jag blir inte så rasande arg när någon tror sig vara lustig när den hittar på "är du kannibal" när jag äter en maträtt som innehåller lax. Men är det roligt?
Svar: Har varit med om lustigare grejer.

2 kommentarer:

Sonja sa...

Jag håller så med. Har alltid fostrat mina barn till att man aldrig får göra namnvitsar. Det är inte roligt! Jag hette Lindström som ogift, aj så det var roligt då vi åt mig då vi åt Lindströms biff. Ännu i gymnasiet hade en kille ritat mitt huvud på en tallrik då vi hade Lindströms biff. haha, ha ha nä!

Mikaela "Micko" Lax sa...

Åh nej. Du har mina sympatier. Har levt med laxlåda, laxfrestelse, gravad lax, rökt lax, kokt lax vitsar hela mitt liv. Tänk så lite man kan dra på munnen när man hör de där sakerna. Det är nästan så man vill kalla de människorna som sysslar med sånt korkade. Men bara nästan.