16.3.12

Mademoiselle!

På skatudden finns en K-affär. Där finns en försäljare som helt klart inte är född i Finland. Han pratar lite engelska o lite finska med jämna mellanrum. Han är glad o hälsar alltid.

Varje gång han råkar vara vid kassan när jag kommer med mina små vardagsuppköp säger han något speciellt. En gång sade han att näsringarna ursprungligen kommer från Indien. Och då sade jag att jag kommer inte från Indien. O han skrattade o sade att det kunde han nog se.

Det han ändå gör varje gång vi ses är att säga: Mademoiselle. Om han t.ex. låter mig gå förbi om han står vid någon hylla. Eller om han är vid kassan börjar han alltid med att säga: mademoiselle. Det tycker jag är roligt. För det första tror jag att han inte kan så mycket mer franska än just det (tyckte att han nämnde det någon gång). Han gillar bara att säga det. För det andra blir jag så glad för jag är ju ingen mademoiselle. Men jag känner mig genast 16 år gammal en bråkdels sekund. Jag är tillbaka i Frankrike, gymnasiemiljö.

Det är roligt med de annorlunda butiksbiträdena. Som man kommer ihåg. Som hälsar. Som är glada. Som hinner med varje kund, en liten stund.

Inga kommentarer: