9.5.12

En guldkant i vardagen



En guldkant i vardagen upplevde jag igår när jag fick följa med min äldre son till Sveaborg. Det som gjorde det lite guldigt var att det inte är alla vardagar man har möjlighet att följa med sin son med förskoleklassen. Det guldiga var att jag var välkommen med av både lärare och Noa. Om Noa inte skulle vilja ha mig med skulle jag förstås inte gå med.


Vi åkte till Sveaborg för att delta i en liten äventyrsrunda eller vad man ska kalla det. Det var fyra skådespelare som hade klätt ut sig i 1700-talsstil. En var Carl v Linné, en var Carl Michael Bellman, en var hovdamen Helene och så var det förstås Kung Gustaf den tredje. Barnen fick i fyra grupper träffa var o en skilt för sig. Bellman sjöng med barnen, Linné lärde barnen lite om växter, Helene lärde barnen några små vinkar om vett och etikett och Gustaf den tredje lät barnen leta efter ädelstenar i en kasematt. 


Barnen förstod kanske inte alla lustigheter, men det gjorde de vuxna i stället. Och det tycker jag alltid barnskådespel ska ha tack för.


Det som ju är en liten parentes är att jag skådespelat med i ett Jakten på den försvunna kronan, ett barnskådespel på Sveaborg. Det är länge sedan. Då var jag pigan Gunilla. Jag kände fortfarande igen vissa små detaljer i det här skådespeleriet, trots att konceptet var lite annorlunda. Roligt. Och ja, jag kan försäkra dig om att det var ett roligt sommarjobb. Kände mig privilegierad då jag fick vara med bland duktiga riktiga skådespelare.




Det här är den ståtliga kungen



Carl von Linné och Helene

Inga kommentarer: