10.5.12

En god ledare

Jag har många gånger i mitt liv ställts inför frågor som dessa: hurudan är en god ledare? Hur fungerar en bra ledare?


I olika sammanhang har jag ifrågasatt ledare. Och sällan har jag träffat riktigt duktiga ledare. Ja, ingen kan ju vara perfekt, men det verkar vara jävligt svårt att vara ledare.


Det har handlat om otroligt  dåliga lärare. Det har varit frågan om föräldrar som inte ingripit i sina barns fasoner. Det har handlat om chefer på olika nivåer.


Idag funderar jag igen över en god ledare. Jag funderar på det främst ur jobbperspektiv. Jag har försökt fundera vilka egenskaper en bra ledare ska ha. Jag tror att det viktigaste är tillit till dem man leder. Så tror jag på förmågan att lyssna. Utöver det här tror jag på en öppenhet. På diskussion och att våga ta risker. Och att helhjärtat stöda dem som utför det verkliga arbetet. 


På något vis tycker jag det verkar ganska enkelt. En ledare behöver egentligen inte kunna så mycket. Det viktigaste är att kunna plocka ihop de bästa människorna, lyssna till deras expertis och stöda dem. 


Men en sak som är säker är att jag inte är en ledare. Jag kan nog vara en som kriticerar :).


Jag tror jag ska återkomma till det här ännu senare. Det här funderade jag på för en stund sedan.

Inga kommentarer: