29.1.13

Hur vågar du? - om att publicera bilder på nätet

Jag har ett jobb som med jämna mellanrum kräver lite bilder. Bilder av människor, bildidéer om det ena och det andra. När jag ändå ofta är i farten, gillar det där med bilder, blir det ofta bilder av mina barn. De får sedan posera på olika ställen: Jag behöver en bild till jobbet, säger jag. Än så länge ställer de snällt upp. Frågar om de ska synas på fejan? Ska vi titta på bilden av mig.

Idag undrade jag om jag får använda några bilder av Cattens lillaB i en av mina jobbpostningar. Hon svarade snällt ja självklart. Och i samma veva blev jag uppmärksammad på det här med att publicera bilder av sina barn, att publicera bilder överhuvudtaget på nätet. Jag är inte så skrämd av det. Än så länge tycker också barnen det är helt ok att de figurerar på olika sidor. Det finns väl inget de gillar mer än att se sin egen bild? Borde man vara skrämd och försiktig`?

Nog har jag ändå tänkt att nakenbilder på barnen behöver man inte publicera. Eller överlag, publicera sådant som är bra, sådant jag själv sku acceptera. Jag vill ju inte själv heller uppträda på nakenbilder på nätet. Inte vill jag heller att någon lägger ut bilder av mig som inte är till min fördel. Jag tänker väl på barnen så, om de på riktigt ser fina ut, bilden är lyckad eller det är någon liten rolig vits med bilden, kan det inte vara så farligt.

Så är det ju de där copyright grejerna. De är sedan en annan grej.

Här en bild som visar mig och mitt barn. Hade det varit bättre med en bild av en blomkruka?



Inga kommentarer: