25.1.13

Det där med födelsedagar

Igår var det min älskade Jannes födelsedag. Det är alltid lite spännande med födelsedagar. Man vill ju så gärna på något vis uppmärksamma den andra. Speciellt när det handlar om någon riktigt när och kär. Det skulle vara roligt att alltid alltid ha den perfekta gåvan, att ha tid för den personen som fyller år. Det lyckas bara inte alltid.

Födelsedagsmorgnar kan bli så hektiska, och så kan det bara kännas att det inte blir riktigt som man önskat sig. Igår fick han nog presenter men det kändes inte riktigt som jag skulle ha kunnat lägga min själ i dem. Han är ju väluppfostrad så han tackar och säger att han tycker de är fina. En liten hemma hos oss tycker inte om andra människors födelsedagar. Han är kritisk till egna presenter (på sin egen födelsedag alltså) och man kan aldrig veta ett hurdant mottagande det blir. Värst tycker han ändå det är när andra får presenter, o han blir utan. Så stämningen blir som den blir en tidig torsdagmorgon när en pappa har födelsedag.

Igår blev det en kris då Janne fick en underbar gåva av socialtrupperna (sin mamma och svärföräldrarna). Han får vara ett veckoslut på något härligt ställe, något hotell (Långvik stod det i kortet) och de sköter barnen. Tumistid. Det är väl det enda man önskar sig, när det är sällan det blir av att vara bara tillsammans. Men de små i huset blev inte alls glada. Den ena surare än den andra: Varför får inte vi komma med till simhallen? Vem ska ta hand om oss? Varför vill ni vara utan oss, vi har ju det så roligt när vi är alla tillsammans?

Så är det. Vi har det så roligt tillsammans och det är det bästa. Men för att låna svärmors kloka ord: I tidens begynnelse så var det bara jag o han. Och det var också unikt, och det vill man ibland hinna med. Att 350 dagar om året vara alla tillsammans, är det bästa, men 15 dagar om året, få träffas på tumis, tycker jag ändå låter helt rimligt och möjligt.

Det är inte lätt det där med födelsedagar och att alla ska vara nöjda. Idag tror jag att jag ska baka en kladdkaka som vi kan  äta utan födelsedagsbarnet innan vi drar på disney on ice.

Inga kommentarer: