28.1.13

Bilburet folk

Idag körde jag med min gamla goda bil till butiken. Åååh så jag älskar att ha bilen just den dagen i veckan då jag åker och storhandla. Den är oersättlig. Faktiskt.

När jag satt i bilen funderade jag på folk med bil, folk som kör bil. Finns det månne någon undersökning som påvisar att män är bättre på att köra bil än kvinnor, eller tvärtom? Kan man överhuvudtaget påstå att det ena könet kör bättre än det andra, sådär överlag?
Jag vet att det finns vissa som kunde slå näven i bordet just nu och säga: Det är klart att män kör bättre. Kvinnor är kvinnor i trafiken...
Dem skulle jag inte ge så många öre för, de typerna.

Jag funderade över olikheterna, mellan kvinnor och män som kör bil, som jag känner. Jag tänkte på en massa saker. De här sakerna kan jag räkna upp:

1. Jag känner kvinnor som säger att de inte vill köra i någon viss stadsdel (typ centrum) eller inte vill köra i vissa slags före, oväder till exempel, snöstorm eller ösregn. Jag har aldrig hört en man säga så.
2. Jag känner fler kvinnor än män som sagt att de inte gillar att köra, därför kör de inte.
3. Jag känner män som anser att de är kungar i trafiken, världsbäst och säkrast i världen.
4. Jag vet om några par i vilka mannen alltid kör, undantagsvis kör kvinnan då de åker på en fest och mannen druckit för många öl för att kunna köra hem. Jag känner inga par där rollerna skulle vara motsatta, mannen kör endast då kvinnan är lätt rund under fötterna...
5. Jag tror att de kvinnor som är trevliga att åka med (läs: jag inte är rädd att åka med) är de som gillar att köra bil.
6. Jag åker ogärna i bil med en kvinna som är osäker eller en man/kvinna som tror sig vara världsbäst. Varför säger jag "kvinna som är osäker", jo orsaken är att jag aldrig varit i en bil som en osäker man kört, ingen man har erkänt sin osäkerhet. Men som sagt, de enligt egen utsago världsbästa brukar oftare vara män och de är precis lika skrämmande, om inte mer.

O vad vill jag komma fram till? Absolut inget. Det vara bara det här jag tänkte idag när jag körde från munksnäs till munkshöjden och tillbaka.



Inga kommentarer: