28.6.12

Färjan

Idag har det varit en fin dag, men en tråkig grej har vi upplevt.

Såhär är det: Vi bor precis invid färjan som för en till Skåldö. Vi brukar åka över med färjan på somrarna. Det brukar vara vår sommarutfärd. Det roliga är att vi tar färjan och sedan åker vi till Sommarö, där det finns en riktigt äkta sommarbod. I sommarboden kan man köpa det mesta, men det viktigste är att där kan man köpa glass.

Det fina med Sommarö är att där finns en liten miniatyrkopia av skåldö färjan. En liten färja som är på land som barnen kan leka i. Vi har flera somrar i rad åkt dit. Alltid har jag haft med mig kameran o tagit bilder av barnen. Vi har fört vänner dit, för färjan är så rolig.

Idag när vi kurvade in på parkeringsplatsen, ja, faktiskt just innan vi nådde den, sade jag åt min mamma att jag fasar för den dag då lillafärjan inte mer finns. Och i samma stund insåg jag att den dagen var kommen... Vad besviken man kan bli, när inte lillafärjan mer finns? Sablar sablar, dubbelsablar sa min son. Jag sku ha kunnat säga något mycket fulare. Men nöjde mig med att säga ÄSCH.

Jag minns att lillafärjan förra sommaren redan var ganska skraltig. Skruttig. Men jag kunde inte tänka mig att det sku vara så fatalt. Vi får helt enkelt nöja oss med att titta på gamla bilder av lillafärjan.

RIP lillafärjan! We will always remember you!

Inga kommentarer: