1.7.12

Glass

Idag besökte vi papagallokiosken i Ekenäs. Det gjorde vi för att vi älskar glass. Och det gjorde vi för att det var så usligt väder i går, då blev det ingen glass. Man ska alltså passa på att äta glass då vädret är äkta glassväder. Idag har det varit just sånt, tvättäkta glassväder.

Vi var 6 personer och vi smakade på olika smaker. Det blev två hallonsorbet, två yoghurtglassar, en lakrits och en tryffel. Eftersom mitt förhållande till glass är ganska passionerat och det där med glass är ganska viktigt så gjorde jag en liten upptäckt: jag tycker de har mindre bollar i år vid papagallokiosken än förra året.

Det viktiga med att äta glass är att man får en känsla att man är nöjd, och jag var inte riktigt nöjd efter min tryffelglass. Och det fanns även andra som visade tecken på att nog kunna äta en till. Så vi beställde 4 glassar till: det blev en vanilj, en sockerfri choklad, en apelsinsorbet och sommarens nyhet kardemummaglass.

Alla smakerna fick väldigt höga poäng av mig. Och alla var rätt nöjda efter den andra rundan. Jag är ändå av den åsikten att det är dåligt att man vill ha mer glass genast efter den första. Glasskioskerna borde inte knussla.

Jag anser att den enda glasskiosken där man får tillräckligt med glass är helsingin jäätelötehdas glasskiosker. Där räcker en boll. Man blir otroligt glad av den enorma bollen.

Ja det här med glass, förstår ni. Det är inget att leka med. Det är blodigt allvar.

Inga kommentarer: