13.6.12

Att äta i Rom, kan man bli besviken?

Maten i Italien är så god. Det har vi ju alltid hört. Jag har i alla fall tagit till mig det, och begrundat det i mitt hjärta. Faktiskt.

Pastan är al dente, grönsakerna färska, såsen är tillredd av enkla ingredienser. Allt ska vara perfekt.

Men vad hände? Jag har blivit bjuden på mat på olika ställen. Maten här där jag bor har varit en helt klar besvikelse. Grönsakerna är well done, de har kokat någon minut för länge. Soppan smakade vatten med överkokta grönsaker. Vi blev också bjudna på gula stjärnor och cirklar, konsistensen var spännande, kanske lite skrämmande till och med.

Förväntningarna på gårdagens restaurangbesök precis bredvid Radio Vaticana var rätt höga. Men vad hände? Min stackars kollega som är vegetarian fick till förrätt en hög med överkokt zucchini, pasta med överkokt zucchini, en aubergine som såg rätt delikat ut och till efterrätt fick vi alla en torr tårtbit. Jag satt och drömde om en äkta tiramisu...eller pannacotta kanske. Vi allätare fick till förrätt en tallrik med olika köttbitar, skinkor o korvskivor. En pasta med någon form av kokt bacon(?!). Köttbitar med en sås och massvis med potatis.

Vad hade jag väntat mig? Kanske nåt annat. Mera färska grönsaker. Men pastan...ja den var ändå al dente.

Idag blir det utfärd till en restaurang utanför Rom. Vi får se om jag ännu ska bli positivt överraskad.
To be continued...


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: