20.6.12

På sommarbete

Det blir midsommar o jag ska ut med min hjord på sommarbete i Ekenäs. Det är både skönt och samtidigt lite vemodigt. Det känns som om jag är på väg bort från mitt trygga sociala. Men när jag väl landat i Ekenäs känns det nästan omöjligt att komma tillbaka hit till Helsingfors till det heta och hektiska. Och egentligen är det betydligt mindre socialt här, sådär i vardagssituationerna, vid matbordet och när jag sitter ner. Någon tittar in vid verandan, barnen springer opp till momi o moffa. Vi ses vid stranden. Pratar om vädret, njuter tillsammans.

Det är inte bara jag o barnen som ska ut på sommarbete. Nej det är också våra grapeplantor som igen ska få stå ute. O växa. De är hemskt fula o ser ut som om de lidit av vintern och inneluften. De är smala o otroligt höga. Ibland önskar jag att de ska dö, för jag har ingen aning om hur jag ska sköta dem. Ibland önskar jag att de ska bli jättestora o fina o att de ska ge oss en morgongrape en dag.

Jag tror de kommer att dö en dag. Men de ska också få komma ut o känna på utedoften. Varför månne de inte fått flytta ut på balkongen här i stan? Det har jag inte ens tänkt på....

Inga kommentarer: