5.3.13

Ringa! Hjälp, jag vill inte!

Ring upp henne! Fråga! Det här uppmuntras jag ibland att göra. MEN JAG VILL JU INTE!!!

Med åren har min telefonskräck blivit värre. Jag gillar inte att ringa. Jag tycker inte om att tala i telefon. Varför har det blivit så? Jag som satt flera timmar av min fritid som yngre och pratade med mina vänner. Jag som dessutom nuförtiden har så fina telefoner. Vad månne den här telefonskräcken kan bero på? Den är absurd. Ändå ringer jag samtal när det behövs och till och med till okända människor. Men om jag skulle få välja skulle jag inte göra det.






Jag har alltid varit mer för att skriva, kanske för att jag tycker att jag hinner tänka tankar till slut när jag sätter dem till pappers. Jag hinner känna och smaka på orden och vet att jag tänkt igenom det jag säger. Andra människor får ångest av att skriva, varför kan inte den där jävla tönten bara ringa. Så behöver vi inte växla sms eller imessage hela tiden? De tycker tror jag att man kan missförstå så mycket i och med att tonlägen och nyanser fattas. Man kan inte direkt ställa följdfrågor. De har också rätt.
Vi människor är så olika.

Orsaken att jag gillar sms och olika chattar och e-post och facebook mer är att jag känner att jag ger människan en chans att ta till sig mitt ärende just då när hen har tid för det. Nästan alltid när jag ringer upp någon svarar hen, tyvärr, jag har lite bråttom just nu, men jag ringer dig senare. Och senare, ja, då har jag igen bråttom. Vi ringer om varann. Och däremellan har jag lite ångest för att jag igen måste hitta min röst och de saker jag ska svara på eller frågor jag ska ställa. Och slå numret.

Jag tror inte jag är ensam om den här skräcken. Eller är jag? Och varför ska det där med att ringa vara bättre? Varför säger de som inte tycker om att skriva att det skrivna inte är lika värt? Varför har det blivit så, eller är jag den enda som uppfattat det så? Och skulle den här telefonskräcken vuxit sig lika stark om e-post och sms aldrig skulle ha uppfunnits?

Vet inte, men med min brevskrivarhistoria kunde man väl ha kunnat ana sig till att det skulle bli såhär oavsett den nya teknologin.

Inga kommentarer: