3.3.13

Att sova tillsammans, kram o beröring

Min son sade åt mig en dag:
Det är roligt att vara sjuk och spy för då får man ha en vuxen i sitt rum som sover tillsammans med en.

Det är definitivt att se det hela väldigt positivt. Samtidigt blir jag ju lite fundersam över min "alla ska sova i sitt eget rum o sin egen säng" -strategi som jag framgångsrikt förverkligat. Han vill ju helst av allt ha en vuxen med sig på natten. O när vi är på hotell är alla små i vårt hushåll dödens lyckliga. Det är det bästa: Alla har en egen säng, men vi är alla i samma rum. Tryggare än så kan det inte bli.

Visst är det myspys och härligt, men jag är ju så dålig på att dela säng med något litet värmebatteri. Speciellt som de små värmebatterierna är så rörliga. Jag tror det här med att ha barn o de ska sova och alla ska få sova är mer komplext än att att bara bestämma, vi sover alla i samma säng eller alla sover i sina egna rum. Man måste nog lite kompromissa, tror jag. Jag har ju mest utgått från mitt eget behov, behöver utrymme, behöver nattfrid. Men barnen, de behöver också något.

En sak jag ibland gör och som jag njuter stort av är att gå lägga mig i mitt barns säng på kvällen när det blir nattdags. Då är det så skönt att ligga där o mysa och se när han somnar. Han som älskar att ha sin vuxna där nära.

Tänker ofta att det här med att ha barn gör nog människan gott. Att man känner små människors hud mot sin, dagligen, det tror jag är bra för alla. Eller jag menar, det behöver inte vara människohud, inte barnhud, men någons hud emot sin. Så mycket kram det blir o en sista stund i sängen innan ögonlocken bara blir sååå tunga

För mig är det livet. Det var idag livet, efter en lite kaotisk dag.

Inser att det här inlägget blev allt bra flummigt o tankarna flög från en sak till en annan. Men det var ungefär just såhär kaotiskt jag tänkte just ikväll.

Inga kommentarer: