11.3.13

Barn som gillar babysar

I min värld finns det just inget mer rörande än barn som bryr sig om babysar. Ja, faktiskt tycker jag också det är väldigt rörande om barn förstår att handskas varsamt med djur. Det är tycker jag nästan skrämmande när barn blir aggressiva mot små hjälplösa babysar. Jag förstår att det för barn som aldrig sett babysar kan vara konstigt, och att små babysar är mystiska. Jag förstår också att om det kommer en ny baby i familjen finns det orsaker till aggressivitet. Eller om en mamma håller en baby för länge, så att det andra barnet måste kämpa om mammans uppmärksamhet, ja då kan jag också förstå. Småbarn kan ha lite svårt med att förstå att babyn behöver en famn och sånt.

Men nu snackar jag inte så småbarn och inte heller nya familjemedlemmar. Jag tänker på babysar i allmänhet. Såna babysar som bara är någon bekant människas baby, som inte klampar på någon annans revir.

Jag minns när jag fick mitt första barn och det kom barn på besök. De reagerade alla väldigt olika. En del brydde sig inte det minsta, en del ville bära och bära och hålla och släpa och knåda. Jag tyckte alltid det var jobbigt med de barnen som gärna ville sköta och bära men var klart för små för det. De orkade inte hålla honom, fast de ville det. Och det kändes illa att inte låta dem sköta, fast jag ju förstod att det inte går.

Men sedan fanns det de barnen som var tillräckligt stora och bara älskade babysar och tyckte att babysar var så söta. De ville sköta och hålla och titta och beundra. Det var sådana barn som redan då fick  mitt hjärta att smälta. Det var så rörande. Jag trodde då att det hade att göra med att det var frågan om min baby. Att jag blev så rörd för att de tyckte om mitt barn.

Nu när mina barn är lite större, kan och orkar hålla en baby i famnen, blir jag igen rörd. De är så varsamma med babysar och de beundrar dem. Jag tänker att om vi skulle ha en baby i familjen skulle det säkert vara väldigt annorlunda nu. Mina barn skulle säkert älska en liten syster eller bror. Och de skulle säkert sköta och gulla med hen.

Jag är så glad att det kommer små babysar ur andra mammors magar, så att mina barn får gulla lite med dem. Vi får bara låna hem någon lämplig liten sötnos så får de känna hur det är med babysar.

Inga kommentarer: