21.3.13

Kreativ skrivkurs

Fick chansen att följa med på en snabbkurs i kreativt skrivande på jobbet. Oj vad det var roligt. Jag har glömt hur härligt jag tyckte det där med att skriva var i skolan o på alla ställen jag varit. Speciellt det där kreativa skrivandet.
På den här snabbkursen fick vi tre skrivuppgifter. En var att skriva ca 100 ord om vårt eget förnamn. Det var lätt att börja skriva o det var verkligen fina historier de övriga skrivit i gruppen. Tänk en så enkel uppgift.

Följande uppgift var att skriva en tanka-dikt och därpå följande var en limerick. Kursen var på finska, men jag fick skriva på svenska. Det var kul. Kursledaren sade att limerickarna är betydligt mer populära på svenska. Min japanska taika-dikt var så dålig att jag vill förtränga den. Inte var mina limerickar någo konstverk, men det var betydligt enklare.
Så här blev de:
Det var en flicka från Paris
som hade vunnit ett pris
hon var så nöjd
hoppade i himlens höjd
för i säcken låg en gris.

Så skrev jag en till, men den läste jag inte upp...fast den var bättre.
Det var en man från Ekenäs
Han lekte ko, han tugga gräs.
Han var så söt,
som julegröt,
tills bubblan sprack då han fes.

Att sånt.
Tror jag ska börja skriva mer i limerickform. Man blir så glad av det.

Inga kommentarer: