25.8.12

Den perfekta dagen,

I morse började allt så perfekt. Så perfekt att det var riktigt äckligt. Ni vet, de där som gör allt rätt i livet o som får en att känna sig ganska dålig mest hela tiden, för det är inget som nånsin blir rätt. Det var så det började.

Min älskade man skötte om morgonbestyren för att jag skulle få sova. När jag väl kravlade mig upp på morgonen, satte jag mej ner för att äta hembakat bröd. Gott hembakat bröd, småpratade med en härlig liten glad kille som inte heller behövde rusa nånstans i morse.
Han tittade på lite barnfilm efter frukosten, då jag förberedde vår ekologiska middag, fyllde en ekologisk höna med örter, vitlök och citron. Sedan smetade jag ihop en härlig pesto, nötfri, så att min kära svägerska sku kunna äta pesto som hon så älskar.

Sedan gick vi hand i hand till skolan o hämtade storabror, som inte behövde ha en lång skoldag en fredag. Är det inte perfekt?

Sedan bjöd jag barnen på nyttigt mellanmål, mest bara grönsaker, ekologiska och finländska. Fy attan så prutthurtigt och fint allt det här är.

Dagar som är som den här är osannolika. De är inte många förunnade. Det skulle vara fint om det var så här, varje dag. Vi sku ha tid för varann, vi sku hinna laga maten från början till slut. Vi sku äta närproducerat, ekologiskt. Barnen sku ha tid att pusta ut, vi föräldrar sku kunna vila oss ibland. Vi skulle åka till simhallen och ha det skoj tillsammans.

Men hur ofta är det såhär? Nästan aldrig. Det blir snabbmat, när man inte orkar eller hinner. Det blir inget roligt kvällsprogram, bara lite tv eller spel på iPaden. Det blir långa skol- och dagisdagar. Suck.
Får väl bara njuta de dagar det är just såhär. Och hoppas det kommer en till, inom en nära framtid.

Inga kommentarer: