1.8.12

Att tänka på pengar...

Ibland tänker jag på pengar. Helst skulle jag aldrig tänka på pengar. Det kunde vara roligt att leva så att man aldrig hade någon orsak att tänka på pengar.

Jag tänker ofta på pengar när jag ser motorbåtar. Jag tänker på hur mycket bensin det ryms i en stor motorbåt och hur mycket bensin det går åt bara på en kort sträcka. Då tänker jag på hur mycket pengar det går åt, och i min tankevärld, i onödan.

Nu påstår jag inte att jag inte skulle njuta av att åka motorbåt ibland. Jag älskar att åka på små turer och jag älskar farten. Men bara ibland.

Idag tänkte jag på hur många pengar som låg parkerade vid Skatudden i Helsingfors. Jag slogs av mängden av enorma motorbåtar. Båtarna i sig har kostat en förmögenhet, också bensinen.






Hur många munnar kunde man månne mätta med de där vrålåken?

Inga kommentarer: