25.10.12

Modersmål

Igår kväll funderade vi hemma på modersmål. Det funderar jag på rätt ofta men det var roligt att fundera tillsammans med en tvåspråkig 7-åring och med en vuxen med finska som modersmål.

- Vilket är ditt modersmål? frågar jag av den tvåspråkiga.
- Det är svenska, säger han spontant.

Vilket är klasskompisens modersmål, vars mamma pratar finska? Kan man ha svenska som modersmål då man har har en finskspråkig mamma? Får man ha två modersmål? Kan man ha ett fadersmål?

Vi var överens om att pappas modersmål är finska, mammas svenska. Hur det blir med de andra i familjen vet jag inte riktigt.

I samma veva sjöng vi Modersmålets sång som ju är en rätt obegriplig sång. Och hur lite jag än uppskattar Sås och kopp så är jag ändå glad att barnen får öva sig på Modersmål o fädersland istället. Helt begriplig är inte den heller, men klart enklare att greppa.



Inga kommentarer: