27.10.12

Drömmen tillbaka till Paris

Så var det Paris. Paris, som jag redan nu drömmer tillbaka till. Jag vet inte vad det är med Paris. Jag vill dit hela tiden. Alltid. Om jag skulle få välja bara en stad, en enda som jag sku få resa till, skulle det vara Paris. Det är inte ens svårt för mig att välja, valet är klart. Rom, London, Stockholm, Singapore, Tallinn, Prag, New York, Shanghai...inte någon annanstans längtar jag på samma sätt. Paris, det är något magiskt.

Det kändes som en viktig grej att få ta barnen till Paris, min favorit stad. Jag visste att stadssemester och barn kan vara ett ansträngande alternativ. Men jag ville ta risken. Och visst, det kan vara ansträngande. Men barnen var duktiga och orkade med gata upp o gata ner, metro och vandring i regnet. Park och slottsmiljö, sevärdheter, de klarade det fint. Och jag var glad, de fick se eiffeltornet och triumfbågen. Eiffeltornet var egentligen det enda jag hade på min "det måste de få se"-lista..

Här kommer några bilder, några glimtar. De visar att resan inte var helt fel. Stadssemester är inte helt fel. Men nästa gång tänker jag åka till Paris i bara vuxet sällskap. I alla fall. Då njuter jag av andra saker.



Eiffeltornets fot, den måste studeras på nära håll.


Ost som luktar, ett måste! Också för små knubbiga fingrar :).


Lite turister som samlar sig för att snart se eiffeltornet på nära håll.


La vielle dame - Den gamla damen


Versailles - äkta turister som utforskar den kungliga trädgården


Utanför torget i Versailles. Ibland blev det små stunder då vi väntade på något eller någon.


Parkgymnastik. Ibland måste man bara få sträcka på sig efter vandring, metro, lokaltåg och vandring.


Läsa djurparkskartan är viktigt. Vem ska vi gå hälsa på till näst.


I trappan i vårt lånehem


Noa och Jacotte, den talande, visslande och sjungande papegojan.

2 kommentarer:

Catta sa...

Så fina bilder på dina fina pojkar! Jag tror du nåt tag måste föra mig till Paris, så jag kanske skulle uppleva staden på ett nytt sätt. Jag tycks få ångest i alla stora huvudstäder, Wien, Rom, Paris, samma grej...
Sen tar jag dej med till pyttelilla Salzburg nåt tag! Deal?

Mikaela "Micko" Lax sa...

It's a deal! Låter som en god idé.