10.8.13

Varför kör de så nära?

Två saker jag kan irritera mig på är: båtar som kör för nära min strand och bilar som envisas med att köra en i rumpan. Vi kallar dem rumpsnusare.

Det första, det där med båtar för nära stranden är inlärd irritation, men också genuint irriterande. Det finns en bred farled, varför ska de köra precis intill? Jag vill inte ha dem precis några meter ifrån mig. Jag är ju finländare, tammetusan. Jag har mitt revir!

Det där med rumpsnusare på landsvägen sker ändå mycket oftare än det där med båtarna. Jag har nog aldrig lyckats köra mellan Helsingfors och Ekenäs utan att det vid nåt skede hänger en såndär jävel där bak. Alltid tänker jag att jag inte ska bry mig. Men jag gör det, tyvärr. Alltid blir jag mer eller mindre irriterad.

De värsta är de där som bara hänger där bak utan att någonsin åka förbi. Fastän de har en chans. Eller de som envisas med att hänga några meter bakom när det ändå finns en kö på 54 bilar framför och en omkörning inte tjänar något till.

Imorgon ska jag frammana det stora lugnet och köra utan att bry mig det minsta om rumpsnusare o andra töntar. Men en dag ska jag tillverka en dekal att ha på bakrutan med någon festlig slogan åt dem. Det har jag planerat redan länge men inte kommit på den perfekta humoristiska pekpinnen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om ärtsoppa o tarror där bak, så har J en t-skjorta som han använde när han åkte motorcykel var det stod på ryggen "If you kan read this the bitch fell off". Det var en parentes (men flinar nu ändå här för mig själv)...

Micki

Mikaela "Micko" Lax sa...

Tsih! Det där var det roligaste. Jag ska nog hitta på en text där bak på rutan. Om du kommer på nåt smaskigt hör av dig :).