15.8.13

Förnyad frukost: Rågröt! Inte råggröt!

Jag har i flera år (så känns det faktiskt) ätit samma sak på vardagsmorgnarna. Ingen variation, alltid samma. En skål med naturell yoghurt, frukt eller bär, nötter och honung på. Det är oförskämt gott. Speciellt om man tar riktig mäktig härlig turkisk. Men just nu kände jag mig lite led.

Jag kunde säkert fortsätta med samma frukost ännu några år, men jag har faktiskt gett mig ut för att ta reda på nya grejer. Lite smoothie har jag ju gjort reklam för här. Det är också oförskämt gott, men jag som går till jobbet innan de andra i familjen vaknat vill inte surra ihop en smoothie kl. 6 på morgonen. Dessutom, tycker jag inte att jag hålls mätt så länge heller. Så det så. Men gott är det. Och enkelt om man inte är en så entusiastisk frukostätare. Man sväljer liksom den enkelt.

Nu har jag testat på nåt nytt. Det är bara nytt för mig, knappast för alla andra som är så in o hip o kan det där med mattrender ännu bättre än jag. Saken är nämligen den att jag som sagt sticker iväg oerhört tidigt på jobb. Jag äter inte hemma, men vill gärna på jobbet äta nåt nyttigt, lite gott o nåt som får min mage att må bra och vara mätt tills det blir lunchdags.

Svaret på alla mina problem är rågröt. Ja du läste rätt, inte råggröt. Alltså det är ju knäppt vad jag tycker det är gott. Det är världens enklaste grej att röra ihop den på kvällen i en skål och avnjuta den på jobbet när jag också börjar bli lite hungrig. Perfekt. Det fina med rågröten är möjligheten till variation.

Mitt recept imorse var något i den här riktningen:
3/4 dl havreflingor
1/4 dl havrekli
en matsked hackade mandlar
en matsked linfrön
en matsked solrosfrön
3 torkade dadlar
några frusna blåbär, hallon o jordgubbar
vatten så det täckte flingor o frön
Och så lade jag överst ca 1 dl turkisk yoghurt
Allt i en burk, och sedan tog jag med burken till jobbet o blandade ihop.
Va gott va gott va gott.

Imorgon ska jag testa med nån annan torkad frukt, kanske riva i ett äpple, köra med grynost i stället för turkisk yoghurt...kanske byta ut havre mot spelt.

Jag blir helt upprymd av alla möjligheter som öppnar sig. Och det här är ett relativt förmånligt frukostalternativ. Och magen gillar blötlagd torkad frukt. Vinnande.



Men nåja jag vet inte om det ser så delikat ut på bilden. Om jag sku va hemma sku jag kanske vilja mixa gröten...då blir det vackrare och sammetslen.

Inga kommentarer: