15.3.14

Vad e det för en värld?

Måste ärligt medge att jag helt för sällan hinner följa med nyheter och jag hinner inte engagera mig i det som är fel i världen. Lätt blir man ju nästan förlamad av alla hemska nyheter. Allt som står fel till på så många ställen i världen. Ibland vill jag inte ens höra, vill inte veta. Det känns ju så hopplöst och man är ju så hjälplös. Hur ska lilla jag kunna ställa allt till rätta?

Idag satt jag i bilen på väg till Esbo. Lyssnade på Radio Helsinki, som alltid i bilen. Hade tur, min favorit Norppa var där. Han har åsikter, han ropar ut dem. Han är bra

Han berättade att i Irak (eller var det Iran, lyssnade inte så noga på introt...) har en lag stiftats. En lag som gör det möjligt för en man att gifta sig med en NIO ÅR GAMMAL FLICKA! Nio år!!!!!! På riktigt! I lagen står det också att ifall ett par skiljer sig, tillfaller flickan/kvinnan sin pappa. Alltså mamman har ingen roll. Och dessutom ska en fru alltid gå med på att ha sex när mannen vill det.

Jag blev så illamående. Tänkte på den där kalasinbjudan jag fick idag. En kalasinbjudan till en underbar flicka som fyller tio. Att hon, i ett annat land, kunde bli bortgift och tvingad till sex. Med någon gubbe. Att hennes mamma inte sku ha något med henne att göra längre. Att min sons klasskompisar, små tjusiga flickor, i år sku bli giftasmogna.

Vem i helvete kan stifta såna här lagar? Varför satsar man inte på att lära de här människorna att det här är fel i stället för att satsa pengar på vapen o krig? Var fanns kvinnorna när den här lagen stiftades? Vilka är dessa sjuka män som gifter sig med barn?

Illamående. Tror att varje finländare känner likadant illamående som jag vid tanken. Kan man inget göra åt sånt här vidrigt?

Jag bara förstår att det ibland känns bättre att bo i sin egen bubbla där saker ändå är rätt bra. O inte höra eller se. För det är ju så vidrigt.

Ändå skulle jag gärna göra något. Men vad? Och var är de modiga män som ställer sig upp o säger NEJ!

Inga kommentarer: