23.2.13

Stockholm i mitt hjärta

Har gjort små anteckningar i mitt huvud, eller snarare i mitt hjärta varför jag väljer Stockholm. Varför jag blir på bättre humör en vanlig vardag i Stockholm än en vanlig vardag i Helsingfors.

Och ja, jag är inte naiv, förstår att det kanske alltid inte känns såhär för jag var ju bara en liten turist i Stockholm och sökte mig till turist- och barnställen. Men i alla fall. De här grejerna skulle aldrig ske i Helsingfors, om jag var en turist här. ALDRIG!

I spårvagnen:
Vi träffade en konduktör när vi steg på vid Skansen. Vi frågade honom om han säljer biljetter. Ja det gör han men de är jättedyra. O då sa vi ok, vi behöver ju biljetter. Nej, ni kan hoppa av också om ni hellre vill gå när det är så dyrt. Nej vi åker nog. Ok. Så tittar han på barnen o jag säger att de är 7 och 4. Nej de ska absolut inte betala. Hejsan killar. Har ni haft det kul idag?
Jag blir såååå glad. Att man bara säger nå trevligt åt barnen, småpratar en stund. Jag förstår att det knappast betyder något mer, lite Amerika över det hela. Men det gör mig glad i alla fall.

Vid tunnelbanan en kväll:
Jag lade fram vår biljett åt damen som stämplade av vår biljettremsa. Jag sa att vi är tre stycken. Hon lyfte blicken o frågade hur gammal han är (pekade på Noa). Jag sa att han är 7. Då tittade hon på biljetten o sade leende. Idag är han 6. Stämplar för två resor. Skulle ALDRIG ske i Finland. Det lovar jag.

Och på alla andra ställen, vid biljettkassor och butiker. Leende glada människor som vänligt möter oss. Inget speciellt, men vänligt och någon liten rolighet åt oss vuxna eller barnen.

Jag förstår att de svenska schlagerlåtarna går mer i dur och våra lätt i moll. Sådär oftast.



Tummen upp för Stockholm!

4 kommentarer:

Catta sa...

Tummen rocks!
Men ja, dendär vänligheten i Stockholm saknar jag i Finland. Att nån säger "prosit!" när man nyser, att man sätter handen på armen och säger "åh, förlåt!" om man råkar knuffa till en(inte det finska "oho!") bara för att nämna några exempel. Och jag kan ändå säga detta med erfarenhet av fyra mån putkeen i Sthlm, inte bara ur en turists synvinkel. Så du e int alls ute och cyklar med dina påståenden!

Mikaela "Micko" Lax sa...

Nå just det där. Det kostar ju inget att bjuda på nåt litet extra. Oho är så annat än ett spontant ursäkta. Känns konstigt att det är så olika.

Unknown sa...

Jag har samma erfareheter från Stockholm, fastän barnfria.

Det du skriver sammanfattar också långt varför jag väljer att hellre bo i Toronto än i Helsingfors. Folk pratar och skämtar och är vänliga. Och i Toronto har jag också fått åka gratis (man måste ha färdig biljett eller exakt rätt summa, de ger inte tillbaka växel), många gånger, fastän jag är ganska mycket äldre än 7 år. När jag hade fallit med cykeln en sommar så hela min vänstra axel såg ut som malet kött, var det många som frågade (tex i kassakön i butiken) hur det hade gått och om jag var ok. I ställe för att bara glo misstänksamt.

Jag kan tycka att det är så ironiskt att man på finska kan tala om "yhteisöllisyys" som ju inte har någon engelsk motsvarighet. I Toronto, med ca 2,5 millioner invånare, stöter jag dagligen på stunder av yhteisöllisyys. I Helsingfors är det däremot mera sällsynt.

Mikaela "Micko" Lax sa...

Ja man kan bara inte fatta dessa två länder, så nära varann men så långt ifrån varann.
Kan inte riktigt förstå vad som är felet här? Varför är vi så sura? Varför är det så noga med regler? I spårvagnar ska det betalas, har du inte gjort det hamnar du i fängelset...
Förstår dig bra att du väljer ett annat ställe att bo på.