19.11.13

Det där brödrecepetet

Jag älskar att baka bröd. Och jag postar brödbilder på facebook o instagram ofta. Nuförtiden är det redan ironi. Humorn ligger i upprepningen. Nu är det så att på facebook har en del bett att få mitt recept, har skrivit ner det ett par gånger och så har det bara försvunnit ut i cyberspace. Men nu ska jag skriva ner det i den här bloggen så kan de som vill kolla igenom det. Jag har alltså inte medvetet velat panta, har bara varit oföretagsam, lat, glömsk.

Mitt recept är enklare än något annat. Man behöver inte knåda, inte låta degen jäsa i omgångar, man behöver just inte göra något alls. Jag är dessutom en ganska slarvig bagare, så det där med exakta mängder är inte min styrka. Men det gäller att testa sig fram, det blir nog bra :).

För 3 stycken, ca 30 cm långa "style baguette" bröd behövs:

5-10 gram färsk jäst
6 dl kallt vatten
1 rejäl tesked salt
ca 12 dl mjöl, varav åtminstone hälften vanligt vetemjöl

(mjölmängden beror lite på hurdana mjölsorter man vill använda, själv brukar jag allt som oftast lägga i 6 dl vetemjöl, resten dvs ca 6 dl sammanlagt: havrekli, fullkornsvete, rågmjöl, spelt...vad jag råkar ha hemma)

Blanda ihop alla ingredienser med en spatel (jävligt fint ord, tycker jag!). Nej, du behöver inte knåda, bara blanda ihop till en ganska lös och kladdig deg. Eftersom du inte ska gå dit med dina händer så behöver du inte bry dig :)! Täck bunken med färskfolie och lägg den övernatten i kylskåpet.

Ta ut bunken följande morgon, eller när du har tänkt grädda brödet.

Sätt ugnen på 250 grader (jag brukar använda varmluftsugn). Jag lägger in en plåt underst i ugnen samtidigt som jag knäpper på ugnen! Gör det om du vill göra något lite annorlunda när du slänger in bröden i ugnen.
Thriller i receptet!

Stjälp ut degen på ett mjöligt bord. Dra lite i degen så den blir lite fyrkantig. Vik sedan ihop den, tänk att den är i tre delar, från kanterna. Låt degen stå tills ugnen är varm. Skär sedan degen i 3 delar och snurra lite, så blir brödet fin form i ugnen.

Nu kommer vi till plåten som fortfarande är nederst i ugnen, minns du ännu thrillern?

Ta fram 4-5-6 isbitar. När du sätter in bröden i ugnen kan du slänga in isbitarna på plåten underst i ugnen. Det fräser o blir ånga i ugnen. Det blir en fin skorpa på brödet när ångan av isbitarna stiger.

Grädda bröden, beroende på ugnen o brödstorleken o allt det där mellan 20 och 35 minuter. Mot slutet kan du sänka temperaturen lite i ugnen, du kan vädra ut lite fukt ur ugnen o sånt. Men det är så kallad finjustering. Sånt du kan börja experimentera med när du väl testat en eller två gånger.

Sedan är det bara att avnjuta såna här!



2 kommentarer:

Tinne sa...

Menar du på riktigt att det bara skall vara en liten smula jäst? Ett paket är ju 50g. Tack för receptet. Tinne

Mikaela "Micko" Lax sa...

Jo det menar jag. Brukar ofta dela ett jästpaket i 5-7 delar. O så fryser jag ner det i delar. Så har jag alltid en lämplig bit jäst :).